Ontslag wegens overgeven

8 februari 2017

 

 

Ontslag wegens overgeven  

 

Een medewerker van een bekende brouwer blijkt te zijn ontslagen omdat hij bij het geven van een presentatie moest overgeven. De man in kwestie is zo zenuwachtig dat de spanning hem teveel wordt. Hij verlaat de zaal omdat hij over moet geven. Daarna is hij huiswaarts gekeerd. (Schaamte?) Zijn werkgever acht dit gedrag onacceptabel en schadelijk voor de reputatie van zijn bedrijf en stuurt aan op ontslag. Bron: De Gelderlander d.d. 8 februari 2016.

 

Als iemand zó zenuwachtig is voor een presentatie vermoed ik dat dit al eerder bekend was. Wat zich werkelijk heeft afgespeeld achter de coulissen is gissen. Maar zo’n sterke beleving van stress voor een presentatie blijft niet onopgemerkt.

Een onfortuinlijk wending tijdens een presentatie die de werkgever, afgezien van alle (persoonlijke én zakelijke) ellende, een klein fortuin kost. De man in kwestie vecht het ontslag aan. Terecht en met succes want de rechter tikt de werkgever op de vingers: het bedrijf had meer moeten doen om de stress bij deze man weg te nemen. Omdat de arbeidsrelatie door het hele gedoe is verziekt, oordeelt de rechter dat naast de wettelijke vergoeding van bijna 11.000 euro de man ook recht heeft op een vergoeding van 20 mille. Boerenverstand zegt me dat kosten voor: advocaat, ook die van de werknemer en rechtszaak hier nog bij mogen worden opgeteld. Wat het intern aan schade toebrengt, lees: onveiligheid bij collega’s ‘zo werkt het hier dus’, is niet eens in geld uit te drukken.  Ik vrees dat de interne reputatieschade misschien wel hoger is dan de externe. Beschadigd vertrouwen bouw je niet een, twee, drie weer op.

 

Tja … deze situatie is in meerdere opzichten zeer onfortuinlijk, zeer schadelijk voor het bedrijf (intern én extern), totaal onnodig en had met groot gemak voor een fractie van de kosten en zonder schade voorkomen kunnen worden.

 

In mijn werk kijk ik onder meer altijd naar de balans van De Ier; wat staat voor Inhoud-Emotie-Relatie. U begrijpt vast dat in deze cases, De Ier geweldig uit balans en uit de klauwen is gelopen. Een training of individuele begeleiding voor een presentatie kost nog niet een fractie van de kosten die de brouwer nu heeft moeten maken. Acquisitietrajecten zijn doorgaans tijdrovend en zeer kostbaar. Velen vergeten dat een inhoudelijk flitsende PowerPoint presentatie op zichzelf niet meer is dan dat, inhoud.

 

Vervolgens moet de presentatie appelleren aan de belevingswereld van de (potentiële) klant, emotie. Mis je de aansluiting met de belevingswereld ván de klant? Mis je ook de kans op een succesvolle relatie mét je klant. Ook om die reden is het absoluut noodzakelijk dat de presentator het emotioneel aankan deze presentatie te geven. Zijn inhoud en emotie op orde is de stap naar relatie, klant koopt je product of dienst, niet meer zo ingewikkeld. http://www.minevanwychen.nl/presenteren/

 

Dames, heren werkgevers, leer van deze cases en laat het u niet gebeuren. Offer niet uw medewerker en uw klant op aan ‘we zien wel waar het schip strandt’. Dat schip strandt in de regel ook namelijk. Wat zoveel betekend als: het loopt op de klippen. Wat u wilt is dat u uw schip én haar bemanning koerst naar en aanlegt bij een goede haven. Wat zoveel betekend als: goede zaken doen.