Omloopwijntje

1 november 2016

Alcohol is verslavend en kankerverwekkend. Don Olthof van IrisZorg pleit voor drempels bij de verkoop.

Stelling van deze week (1 november 2016): Goed idee om alcohol te weren uit de supermarkt of niet: waarom zou je voor krat bier moeten omlopen?

 

 

Omloopwijntje
Natuurlijk reageert de supermarktbranche niet enthousiast op het voorstel van Olthof de verkoop van alcohol te beperken tot slijterijen. Slijterijen daarentegen zijn er blij mee, hun omzet zal stijgen. Maar het doel is niet omzetstijging of daling. Het doel is consumenten bewust te maken van de negatieve gevolgen van alcohol. Het gezellige wijntje wordt aanmerkelijk minder gezellig als we beseffen hoe toxisch alcohol werkelijk is. Bewustwording lijkt mij nog niet zo verkeerd. Voor je wijn omlopen naar de slijter? Zo krijgt het ‘omloopwijntje’ waar de Hema ooit zo succesvol mee was ineens een andere en meer verantwoorde betekenis.